Ο βρώμικος αγωγός Keystone XL

photo-40H καναδική εταιρεία TransCanada επιθυμεί να ξεκινήσει την κατασκευή του βόρειου τμήματος ενός πετρελαικού αγωγού, ο οποίος θα διασχίζει γύρω στα 2.000 μίλια, από την Αλμπέρτα που βρίσκεται στο δυτικό μέρος του Καναδά, μέχρι τον κόλπο του μεξικό. Ο επονομαζόμενος αγωγός Keystone XL θα μεταφέρει ένα από τα πιο βρώμικα καύσιμα παγκοσμίως, την πετρελαιοφόρο άμμο. Κατά μήκος της διαδρομής του αυτός ο αγωγός μπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσματα στα οικοσυστήματα, να μολύνει τους υδάτινους πόρους και να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο την δημόσια υγεία.

Τεράστιες πολυεθνικές πετρελαικές εταιρίες που έχουν επενδύσει στην πετρελαιοφόρο άμμο του Καναδά βασίζονται στην κατασκευή του αγωγού Keystone XL για να καταστήσουν προσοδοφόρο την εξάπλωση της εξόρυξης πετρελαίου. Ο αγωγός Keystone XL θα διπλασιάσει τις εισαγωγές της ιδιαιτέρως βρώμικης πετρελαιοφόρου άμμου στις Η.Π.Α. και θα επιτρέψει τη μεταφορά της σε διυλιστήρια του Κόλπου του μεξικό στα λιμάνια με σκοπό τις εξαγωγές στην παγκόσμια αγορά. Δυστυχώς ήδη μία αρκετά μεγάλη έκταση είναι έτοιμη για εξόρυξη. Όμως πριν η Καναδική εταιρεία TransCanada ξεκινήσει την κατασκευή του αγωγού, χρειάζεται την προεδρική άδεια της διακυβέρνησης Ομπάμα, εφόσον ο αγωγός διασχίζει διεθνή σύνορα.

Η μόλυνση από την εξόρυξη και τη διύλιση της πετρελαιοφόρου άμμου ξεπερνά τα επίπεδα μόλυνσης του συμβατικού πετρελαίου. μόνο κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας για την παραγωγή της πετρελαιοφόρου άμμου, τα επίπεδα των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα είναι τρεις με τέσσερις φορές υψηλότερα από αυτά του συμβατικού πετρελαίου, λόγω της μεγαλύτερης έντασης σε ενέργεια που απαιτείται κατά τις διαδικασίες εξόρυξης και διύλισης. Ο εν λόγω αγωγός θα μεταφέρει 830.000 βαρέλια πετρελαίου άμμου καθημερινά στις Η.Π.Α. και θα οι εκπομπές που θα επιφέρει ισοδυναμούν με αντίστοιχες εκπομπές από την προσθήκη περισσοτέρων από 5.6 εκατομυρρίων νέων αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Επιπλέον τεράστιες ποσότητες νερού και χημικών χρειάζοντια για να διαχωριστεί η πίσσα από την άμμο, τη λάσπη και τον πηλό, οι οποίες παρέχονται από ποταμούς και τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα. Η αναλογία έχει ως εξής: χρειάζονται τρία βαρέλια νερού για κάθε βαρέλι πετρελαίου. Στη συνέχεια το νερό που έχει χρησιμοποιηθεί αποθηκεύεται σε δεξαμενές υγρών αποβλήτων. Η τοξική ιλύς/λάσπη της πίσσας είναι γεμάτη κυάνιο και αμμωνία, με αποτέλεσμα τη μόλυνση της τοπικής παροχής νερού. Επιπρόσθετα ο σχεδιαζόμενος αγωγός διασχίζοντας έξι πολιτείες της Αμερικής θα διασταυρωθεί με μεγάλους ποταμούς οι οποίοι είναι βασικές πηγές πόσιμου νερού και πηγές άρδευσης. Σε αυτό το σημείο πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι πιθανότητες διαρροής πετρελαίου προερχόμενου από πετρελαιοφόρο άμμο είναι μεγαλύτερες από αυτές του συμβατικού πετρελαίου, και ο καθαρισμός ακόμη πιο δύσκολος σε περίπτωση ατυχήματος.

Αν και ήδη δύο εκατομμύρια Αμερικανοί πολίτες έχουν δηλώσει την εναντίωση τους στο προτεινόμενο έργο και έχουν αναπτυχθεί πολλά τοπικά κινήματα-αντιστάσεις στο έργο, κάποιοι ιδιοκτήτες γης από όπου θα περάσει ο αγωγός αρχίζουν να γίνονται απαθής απέναντι σε ότι διακυβέυεται για τον τόπο τους. Για παράδειγμα, αρκετοί ιδιοκτήτες γης στη Νεμπράσκα έχουν κάμψει την αντίσταση τους στη δημιουργία του αγωγού λόγω των υψηλών χρηματικών αμοιβών που προσφέρονται από την ενδιαφερόμενη εταιρεία, TransCanada, ώστε να περάσει ο αγωγός από τις εκτάσεις που έχουν στην κατοχή τους. Χαρακτηριστικά μερικοί ιδιοκτήτες γης έχουν δεχτεί προσφορές της τάξεως των διακοσίων πενήντα χιλιάδων δολαρίων, με επιπρόσθετα μπόνους άμεσης υπογραφής συμβολαίου της τάξεως των εξήντα χιλιάδων δολαρίων.

Οι παραπάνω αριθμοί καθιστούν εμφανή τα τεράστια συμφέροντα που κρύβονται πίσω από την κατασκευή του εν λόγω έργου. Ο αγωγός θα προσπερνά τα διυλιστήρια και τους Αμερικάνους καταναλωτές των κεντροδυτικών Η.Π.Α., οδηγώντας το Καναδέζικο ακατέργαστο πετρέλαιο σε διυλιστήρια του κόλπου του μεξικό, που αποτελεί αφορολόγητη ζώνη εξωτερικού εμπορίου και αφού θα υπόκειται σε επεξεργασία θα είναι διαθέσιμο στο διεθνές εμπόριο μέσω των λιμανιών.

Έτσι δεν προκαλεί μεγάλη έκπληξη το σκάνδαλο που έχει δημιουργηθεί γύρω από το αρχικά θετικό πόρισμα της εξέτασης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το υπουργείο Εξωτερικών των Η.Π.Α. Το υπουργείο Εξωτερικών κατηγορείται για μεροληψία, προστασία συγκεκριμένων συμφερόντων και υποστήριξη του πετρελαικού λόμπυ. Πρόσφατα ο μη Κυβερνητικός Οργανισμός των Φίλων της Γης (Friends of the Earth) αποκάλυψε την ύπαρξη δεσμών οικονομικής φύσεως μεταξύ της κατά τα άλλα ανεξάρτητης εταιρείας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην οποία ανέθεσε τη μελέτη το υπουργείο με την TransCanada, δηλαδή την εταιρεία που επιθυμεί να κατασκευάσει τον αγωγό.

Τώρα αναμένεται η προεδρική απόφαση του Ομπάμα τους ερχόμενους μήνες, είτε για να στηρίξει τα συμφέροντα των πετρελαικών είτε το δημόσιο συμφέρον.

ΙΝΩ ΣΩΖΙΟΥ

Avaaz petition: http://avaaz.org/en/stop_the_keystone_xl_pipeline_greek/

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ